واحدکار ریاضی  
 آشنایی با مفاهیم مقدماتی ریاضی  
   
 

1-     نام واحد کار: بالا پایین

نوع فعالیت: مشاهده -  بحث و گفتگو بازی -  رنگ­آمیزی نقاشی

هدف: آشنای باجهت­ها تقویت مهارت­های زبانی پرورش مهارت­های جسمی حرکتی

معلم نوآموزان را به حیاط مدرسه می­برد و در مورد چیزهایی که در بالا قرار دارند و چیزهایی که معمولاً در پایین قرار می­گیرند بحث و گفتگو می­کند. سپس با تعیین کردن نشانه­ای از بچه­ها می­خواهد تا با نشان ............... به بالاترین نقاط ممکن رفته و با نشان .............. به پایین­ترین نقاط بروند در نهایت برندگان مسابقه اعلام می­گردند. در پایان درس برگه­ای به نوآموزان داده می­شود تا نقاط بالا و پایین را رنگ کرده و یا در نقاط بالا اشکال مشخص و در نقاط پایین نیز اشکال مشخصی کشیده شود.

2-     نام واحد کار: راست – چپ

نوع فعالیت: بحث و گفتگو بازی رنگ­آمیزی نقاشی

هدف: آشنایی با جهت­ها تقویت مهارت­های زبانی

معلم در مورد یکی از جهت­ها مثلاً راست یا چپ در کلاس بحث و گفتگو انجام می­دهد و از نوآموزان می­خواهد تا نفر سمت چپی یا راستی خود را نام ببرند، سپس طی بازی بشنو و حرکت کن از نوآموزان می­خواهد که با توقف صدای موسیقی بگویند که سمت راست یا چپشان چه کسی است. نکته اصلی در این مطلب است که تنها یکی از جهت­ها را به نوآموزان آموزش داده و باتثبیت آن، جهت دیگر به راحتی قبل درک می­شود. در پایان نوآموزان در برگه­ای جهت تدریس شده را تثبیت کرده و رنگ­آمیزی می­کنند.

3-    نام واحد کار: کوچکتر – بزرگتر

نوع فعالیت: مشاهده دسته بندی (آزمایش) رنگ­آمیزی

هدف: آشنایی با مفاهیم مقدماتی ریاضی تقویت مهارت­های زبانی و مشاهده

در ابتدا معلم چندین شی با سایزهای مختلف را به کلاس می­آورد و از نوآموزان می­خواهد تا با چشم­های بسته هر شی را لمس کرده و بگویند چه چیزی است، سپس در مورد اندازه این اجسام با هم بحث و گفتگو کرده و چندین شی فرضی دیگر را نیز مقایسه می­کنند و در پایان با توجه به فرمان معلم اشیا بزرگ را حدس زده و آن­ها را به رنگ مورد نظر
رنگ­آمیزی می­کنند.

4-     نام واحد کار: داخل – خارج

نوع فعالیت: بازی نقاشی

هدف: آشنایی با مفاهیم مقدماتی ریاضی تقویت مهارت­های زبانی پرورش مهارت­های جسمی- حرکتی

معلم به همراه نوآموزان به حیاط مدرسه رفته و بازی بچه­ها برویم داخل را با درست کردن یک دایره انجام می­دهند سپس تک تک نوآموزان با فرمان معلم به داخل و خارج دایره می­پرند. در پایان به کلاس آمده و داخل و خارج شکل مورد نظر با توجه به فرمان معلم نقاشی می­کشند.

5-     نام واحد کار: خط باز و بسته

نوع فعالیت: مشاهده بازی -   بحث و گفتگو نقاشی آزمایش

هدف: آشنایی با مفهوم باز و بسته  - تقویت مهارت مشاهده

در ابتدا معلم چند وسیله که قابلیت باز و بسته شدن را دارند (مثل یک طناب قفل جامدادی قوطی و ...) را به کلاس می­آورد و از گروه­ها می­خواهد تا با فرمان معلم هر شی را باز یا بسته کنند سپس در مورد تمام چیزهای باز موجود در کلاس و تمام چیزهای بسته مثال آورده و از بچه­ها می­خواهد تا با دست­های خود یک طناب باز یا بسته درست کنند و در پایان روی برگه مورد نظر اشیای باز را یک رنگ و اشیا بسته را با رنگی دیگر از هم متمایز می­کنند.

6-    نام واحد کار: تقارن

نوع فعالیت: مشاهده کاردستی بحث و گفتگو رنگ­آمیزی

هدف: افزایش دقت و تمرکز تقویت مهارت­های دست­ورزی

معلم به هر نوآموز یک تکه کاغذ می­دهد که در یک طرف آن نصف یک شکل کشیده شده و کاغذ مورد نظر از وسط به خوبی تاخورده است سپس از نوآموزان می­خواهد تا شکل نصفه را به خوبی رنگ کنند (با آبرنگ یا گواش) سپس آن را از محل تاخورده به هم بچسبانند تا نقاشی در سمت دیگر هم شکل بگیرد و یک شکل کامل شود سپس در مورد چیزهایی که در طبیعت شامل این قانون می­شوند با نوآموزان بحث و گفتگو می­کند و از آن­ها می­خواهد تا مثال­های بیشتری بیاورند.

7-    نا م واحد کار: پر و خالی

نوع فعالیت: مشاهده آزمایش بحث و گفتگو کاردستی

در ابتدا معلم چند ظرف مختلف به کلاس می­آورد و از بچه­ها می­خواهد تا با مواد مختلف آن­ها را پر کنند سپس چند ظرف خالی به کلاس می­آورد تا با ظرف­های پر شده مقایسه کنند، در نهایت معلم از نوآموزان می­خواهد تا در مورد چیزهای پر و خالی در محیط اطراف فکر کرده و مثال بزنند، سپس چند قوطی در بسته به آن­­ها می­دهد تا با تکان دادن حدس بزنند که قوطی­ها پر یا خالی هستند. در پایان نوآموزان به برگه خود نگاه کرده و شکل­هایی  که باید پر باشند را با کاردستی پر کرده و خالی­ها را دست نمی­زنند. (مثال: رودخانه­ای که از کوه سرازیر می­شود را با کاغذرنگی پر از آب می­کنند درخت فصل تابستان را پر از میوه و فصل زمستان را خالی می­گذارند).

8-    نام واحدکار: دراز – کوتاه

نوع فعالیت: مشاهده آزمایش بحث و گفتگو دسته بندی

هدف: تقویت مهارت مشاهده دقت و دست­ورزی تقویت مهارت­های زبانی

در ابتدا معلم چند شی با طول­های مختلف را به کلاس می­آورد (مدادهای مختلف خط­کش و ...) نوآموزان چشم­های خود را بسته و با دو انگشت طول هر شی را به دقت لمس کرده و حدس می­زنند تا کدام دراز و کدام کوتاه است سپس چشم­های خود را باز کرده و اشیا مورد نظر را از دراز به کوتاه دسته­بندی می­کنند و در نهایت چندین شی را در کلاس با هم مقایسه کرده و در برگه مورد نظر کوتاه­ها را با یک نشان مشخص و درازها را با نشان دیگری از یکدیگر متمایز
می­نمایند.

9-     نام واحد کار: بیشتر و کمتر

نوع فعالیت: مشاهده آزمایش کاردستی

هدف: تقویت مهارت مشاهده دقت دست­ورزی آشنایی با مفاهیم مقدمات ریاضی

در ابتدا معلم دو گروه از اشیا بر روی میز قرار می­دهد که در هر دو گروه مشترک بوده اما از نظر تعداد متفاوت باشند، سپس از نوآموزان می­خواهد تا گروه کمتر و بیشتر را از هم متمایز نمایند و سپس با جابجا کردن اشیا این بازی ادامه پیدا می­کند و در پایان معلم از نوآموزان می­خواهد تا با بریدن اشیا چسبانده شده بر روی کاغذها، دو گروه کمتر و بیشتر درست کنند و در دفتر بچسبانند.

10-   نام واحد کار: آشنایی با اشکال هندسی

نوع فعالیت: آزمایش مشاهده کاردستی

هدف: تقویت مهارت مشاهده تقویت حس لامسه تقویت مهارت­های دست­ورزی

ابتدا معلم سه شکل اصلی (گردی سه­گوش چهارگوش) را به کلاس می­آورد و نوآموزان با چشم­های بسته و با استفاده از دو انگشت اضلاع این سه حجم را لمس کرده و تفاوت­های میان آن­ها را ذکر کرده سپس چشم­هایشان را باز کرده و با تفاوت­های میان این سه شکل آشنا می­شوند، سپس برای هر کدام چند مثال ذکر می­کنند. در پایان معلم
می­تواند از نوآموزان کوچکتر بخواهد تا دوخت و دوز اطراف این اشکال را انجام دهند و یا از نوآموزان بزرگتر
می­خواهد تا با کمک یونولیت ابتدا اشکال را درست کرده سپس روی آن­ها را با نمک، شکر یا خرده­های آشغال مدادتراش پر کنند.

11-   نام واحد کار: بازی اعداد

نوع فعالیت: مشاهده بحث و گفتگو بازی

هدف: آموزش اعداد یادگیری ترتیب و توالی

معلم اعداد 1 تا 10 را طی یک هفته به نوآموزان آموزش می­دهد و در آموزش عدد 1 مثلاً از یک سیب استفاده کرده اما در آموزش عدد 2 از یک شی دیگر استفاده می­کند و مثلاً 2 کیف را به کلاس می­آورد و دوباره با همان سیب مثال
می­زند سپس برای تثبیت آن بازی اعداد را ترتیب می­دهد 3 عدد را پشت هم می­گوید و از نوآموزان می­خواهد تا به خاطر سپرده و همانند معلم بگویند.

12-  نام واحد کار: درک مفهوم زمان

نوع فعالیت: بحث و گفتگو آزمایش

هدف: آشنایی با مفاهیم اساسی  و درک مفهوم زمان

معلم در کلاس در مورد اینکه با کدام یک از وسایل نقلیه زودتر می­توان به مقصد رسید بحث و گفتگو می­کند سپس در دو سینی مقداری خوردنی به مقدارهای متفاوت قرار می­دهد و می­گوید که کدام یک دیرتر تمام می­شود. با آوردن چند مثال در پایان، از آن­ها می­خواهد تا زودتر و دیرتر را روی برگه مقایسه کنند و بنا به فرمان معلم یکی را رنگ کنند.

13- نام واحد کار: درست یا نادرست؟

نوع فعالیت: بحث و گفتگو مشاهده رنگ­آمیزی

هدف: تقویت مهارت­های زبانی افزایش تفکر منطقی

معلم یک برگه به نوآموزان می­دهد که مجموعه­ای از کارهای درست و نادرست در آن قرار گرفته است. نوآموزان اشکالات هر تصویر را پیدا کرده و در مورد آن توضیح می­دهند.

مثال: پسری که با مسواک سرش را شانه می­زند یا دختری که سوپ را با چنگال می­خورد.

در نظر داشته باشید که این درست یا نادرستی به هنجارهای اجتماعی مربوط نمی­باشد و فقط به استفاده از هر شی در جای مورد نظر خود برمی­گردد.

مثال نادرست: پسری که آشغال­ها را روی زمین می­ریزد؛ این مثال برای رفتارهای غلط مناسب است نه برای این واحد کار.

14-   نام واحد کار: ترتیب منطقی

نوع فعالیت: بحث و گفتگو قصه­گویی

هدف: تقویت مهارت­های زبانی افزایش دقت و تمرکز

معلم چند تصویر که رابطه علت و معلولی دارند و در نهایت یک داستان را می­سازند به نوآموزان می­دهد و از آن­ها
می­خواهد تا آن­ها را پشت سر هم مرتب کنند و یک داستان کوتاه بسازند (در این فعالیت هدف داستان­سازی نبوده بلکه تمرکز بر روی مرتب کردن عکس­ها و فهمیدن توالی آن­ها توسط نوآموز است).

15-   نام واحد کار: شباهت­ها و تفاوت­ها

نوع فعالیت: بحث و گفتگو رنگ­آمیزی

هدف: تقویت مهارت­های زبانی

معلم دو عکس که یک سری شباهت­ها و تفاوت­ها دارند را به نوآموزان می­دهد و از آن­ها می­خواهد تا در مورد این شباهت­ها و تفاوت­ها ابتدا صحبت کرده و سپس تفاوت­ها را رنگ کنند.